Ah, teinirakkautta!

Kun olin 11-vuotias, olin maailman ihastunein Goo Goo Dollsin laulaja John Rzeznikiin. (Mulla on ollut aina outo miesmaku, mikä nyt ei  varsinaisesti mairittele ketään, joka on mun matkaani koskaan lähtenyt.) Rzeznik oli jo silloin noin 54-vuotta vanhempi kuin minä, mutta ei nyt mennä siihen. Tää saattais muuten muuttua kiusalliseksi keskusteluksi isäsuhteestani, koska noin puolet tämänkin blogin lukijoista on käytännössä psykologeja.

Tänään John Rzeznik hyppäsi taas kasvoilleni erään blogin kautta, joten tässä teillekin mieskauneutta ihailtavaksi. En ota kantaa biisiin itseensä.

Tänään olen myös päässyt kohottamaan verenpainetta merkonomiksi opiskelevan serkkuni Euroopan unioniin liittyvään tehtävään tutustuessani. Tehtävä koostui lauseista, joihin piti täydentää lauseista puuttuvat sanat ja vuosiluvut. Tähän tyyliin: ”Kahdesti (1973 ja 1995) ______ kansalaiset ovat äänestäneet EU-jäsenyyttä vastaan.” Tekstissä, joka on siis opettajan kirjoittama, on asiavirhe tai tarkemmin kaksi. Norjassa kansanäänestyksessä on päätetty kahdesti liittymistä vastaan. Tämä tapahtui vuosina 1972 ja 1994. (Triviaalia? Niin minustakin, mutta jos oppilaita vaaditaan opiskelemaan triviaalia, sen olisi syytä olla myös oikein.) Keksittekö muuten äkkiseltään yhtään hyödyllistä tarkoitusta tuolle tiedolle? Ja ei, Trivial Pursuitissa voittaminen ei ole hyödyllinen tarkoitus. Niin. En minäkään.

En ihmettele yhtään, että ammattikouluissa opiskelevia nuoria ei kiinnosta yhteiskunnalliset asiat, jos kolmen sivun typerä ”leikkaa ja liimaa googlen avulla”-paketti on se tapa, millä asioita pyritään saamaan opiskelijoiden ihon alle ja säilömuistiin. Lukiossa muistan useita kertoja käyneeni historian ja yhteiskuntaopin tunneilla keskusteluita, joiden pohjamateriaalina oli tulkittavat pilakuvat, erilaiset mielipidekirjoitukset sekä opettajan älykkäät ja kannustavat kysymykset. Kaikkien ei tarvitse olla kiinnostuneita kaikesta tai liittyä puolueisiin taistelemaan maahanmuuttokriittisten ihmisten olemassaolon oikeutuksen puolesta, mutta eikö yhteiskunnallisten asioiden opetuksesta tulisi jäädä käteen esimerkiksi kokemus siitä, miksi instituutiot kuten Euroopan Unioni on olemassa meitä kaikkia varten ja miten sen toiminta hyödyttää (tai ei hyödytä, jos sitäkin haluaa pohtia) sekä jäsenmaiden että muiden maiden kansalaisia. Phah, sanon minä.

Nuorisoasiain neuvottelukunnan pääsihteeri Tuomas Kurttila kiinnitti huomioni varsin tärkeään seikkaan, kun tapasin hänet viimeksi erään työryhmän palaverissa. Lukiolain toisessa pykälässä määritellään lukiokoulutus seuraavalla tavalla: ”Lukiokoulutuksen tavoitteena on tukea opiskelijoiden kasvamista hyviksi, tasapainoisiksi ja sivistyneiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi sekä antaa opiskelijoille jatko-opintojen, työelämän, harrastusten sekä persoonallisuuden monipuolisen kehittämisen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja. Lisäksi koulutuksen tulee tukea opiskelijoiden edellytyksiä elinikäiseen oppimiseen ja itsensä kehittämiseen elämänsä aikana.” Laissa ammatillisesta koulutuksesta koulutuksen tarkoitus määritellään taasen näin: ”Ammatillisen koulutuksen tarkoituksena on kohottaa väestön ammatillista osaamista, kehittää työelämää ja vastata sen osaamistarpeita sekä edistää työllisyyttä.”

Minussa nämä erot ainakin herättävät kysymyksen siitä, onko jo lain tasolla nuoret tuomittu yhteiskunnassa erilaisiin kasteihin sen suhteen, miten paljon heille edes annetaan tietoa siitä, miten omaan lähiympäristöön ja yhteiskuntaan voi vaikuttaa. No, typerä kysymyshän tuo on ja kukin tietää siihen kyllä vastauksen luettuaan edellä olevat muotoilut. Suurempi kysymys kuuluneekin, mitä tuolle asialle aiotaan jatkossa tehdä ja miten esimerkiksi opiskelijajärjestöt tulevat tähän tulevaisuudessa reagoimaan – vai reagoivatko ollenkaan…

Love, Sini

Mainokset

One thought on “Ah, teinirakkautta!

  1. […] vähentävänä tekijänä. Nuorten äänestysinto laskee, yhteiskuntaoppi ei kiinnosta (wonder why) ja poliitikot eivät kiinnosta. Kirjoitin muistiinpanoihini muutaman kysymyksen liittyen […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: