Älä.

Mulla on nyt pari viikkoa mennyt niin, että vaikka olen tosi väsynyt, en oikeastaan saa unta. Se on hassu tunne. Aluksi, kun pääsee peiton alle, on todella helpottunut ja suorastaan taivaallinen tunne. Ah! Nukkumaan! Vartin päästä hiipii pelko, että OMG! Tää ei tunnu nukahtamiselta. Puolen tunnin päästä alat katsomaan kelloa noin vartin välein laskien samalla mielessäsi, miten monta tuntia enää jäljellä ennen kuin on pakko herätä ja lähteä töihin. Ja siihen se unen saaminen tavallaan loppuu, kunnes lopulta vajoat horrokseen noin kaksi tuntia ennen kellon soimista.

Mä en ole oikeastaan keksinyt mitään, mikä edistäisi nukahtamista, mutta sen sijaan olen havainnut paljonkin asioita, joita ei kannata tehdä. Niistä ei ole hyötyä, päinvastoin.

1) Älä katso sitä kelloa. Ei varsinaisesti helpota nukahtamista, jos ajattelet, että enää viisi tuntia aikaa nukkua, se ei riitä, huomenna olen väsynyt, en saa mitään aikaiseksi, mä vihaan työpäivien aamuja…

2) Älä mieti menneitä. Ei ne siitä miksikään muutu. Nukahtamista ei edesauta myöskään se, että pohdit kaikkia niitä asioita, jotka olisit voinut tehdä toisin. Ellet ennen nukahtamista satu keksimään tapaa palata ajassa taaksepäin, märehtiminen ei tuo helpotusta uniongelmiin.

3) Älä suunnittele seuraavaa päivää. Työpaikalla varmaan ovat edelleen ne samat paperit, jotka jätit sinne aiemmin päivällä. TO DO-lista löytyy edelleen työpöydältä, kyllä siinä kaikki tehtävät asiat lukee.

Ja lopuksi kaiken tiivistävä ohje:

4) Älä ajattele. Siitä ei ole mitään hyötyä. Ei valveillakaan.

Kun mä olin pieni, ja vähän vanhempikin, mulla oli tapana laskea mielessä ”ääneen”. Tai sit ajatella, että ”tik tak tik tak”. (Weird? I know.) Nykyään nekään eivät toimi. Mun on mahdotonta huijata mun aivot nukkumaan. They have outplayed me.

Help.

Love, Sini

Advertisements

2 thoughts on “Älä.

  1. Anna sanoo:

    Ah, mä niin tiedän tuon tunteen. Itse olen huomannut, että ilmiö on esillä erityisesti silloin, kun ei ehdi harrastaa liikuntaa. Erityisesti ulkona liikkuminen jeesaa. En ole koskaan itse koittanut sitä, mutta joku villi huhu liikkuu, että korttelin ympäri kävely auttaisi tuossa vaiheessa. 🙂 Ajattelun lopettamiseen auttaa sellainen rentoutumisharjoitus, että makaa selällään ja miettii varvas ja sormi kerrallaan rentoutumista, siirtyen kohti sydäntä. Joogasta tuttua! 😉
    Myös musiikin kuuntelu on joskus auttanut.
    Mun äiti antoi vinkin ennen ylppäreitä, että hän oli aikanaan miettinyt, että lepääminen on tärkeintä, joten jos en saa unta, makaan vain sängyssä ja annan asian olla, koska tiedän sen unen tulevan viimeistään siinä pari tuntia ennen herätystä. Yleensä tässä tapauksessa nukahtaa kohtuullisen nopeasti!

  2. Emmi sanoo:

    Tai sit vaan juo pullon kossua.
    Toimii.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: